…U današnjem postu napisat ću nešto o pojmu kreativnosti, kako se ona razvija kod svakog pojedinca, što od nje možemo očekivati i kako ju svakodnevno trenirati kako bi od te vještine izvukli maksimum. Stoga sam vam odlučio predstaviti tekst kojeg sam objavio još prije gotovo tri godine, u sklopu mojeg malog kreativnog projekta e-časopisa “Libertas Nova” i male online “Škole kreativnosti i samospoznaje”.

Nadam se da ćete uživati u ovom podrobnom, ali ipak jednostavnom tekstu:

“…U protekla dva uvodna dijela pokušao sam vas potaknuti na kreativno razmišljanje, na poticaj koji svatko od vas mora napraviti ukoliko želi poboljšati svoj trenutačni život, probuditi svoju maštu, raditi stvari koje dosada još nije pokušao, gledati svijet drugim očima, naučiti nešto novo o svijetu koji ga okružuje; ukratko maksimalno iskoristiti sve svoje potencijale koje su mu dostupni svakoga dana. I zapamtite, svaki novi dan je novi početak. Nikada nije kasno početi iznova. Nemojte slušati druge kako ste možda premladi ili prestari da bi pokrenuli nešto novo, samo zato jer to nije za vas. Samo vi znate što je najbolje za vas, i kako iskoristiti sve što vam se pruža. Svatko od nas stvoren je za nešto, nema čovjeka koji nije sposoban za konstruktivne stvari. Ako nas je Bog stvorio na svoju sliku i priliku (kako često znamo isticati) tada i mi, poput Njega, moramo biti stvoritelji. A riječ kreativnost upravo to i znači, stvaranje. Mi živimo da stvaramo.

U ovom dijelu objasniti ću što je sve potrebno da bi se počeli razvijati kao kreativna i samospoznajna individua. Slijedeće stupnjeve razvoja predočiti ću u obliku tzv. “Škole kreativnosti i samospoznaje”, škole koja ima vrlo malo poveznica sa uobičajenim školama; škola koja vas uči kako da postanete sami svoj učitelj i učenik; škola koja će se koristiti svim poznatim i nepoznatim, ortodoksnim i alternativnim načinima učenja i shvaćanjima stvarnosti koja nas svakodnevno okružuje. Stoga počnimo.

Škola kreativnosti i samospoznaje

Ciljevi:

– poticanje osobe na pokazivanje vlastite kreativnosti kako bi im ona pomogla na njenom životnom putu
– kreativnost u praksi; u poslu, obitelji i životu općenito
– samospoznaja kao individualni put prema spoznaji svijeta u svoj njegovoj ljepoti i složenosti; promatranje naše okoline i nas samih iz svih poznatih aspekata

Glavne karike svakog uspjeha:

1. ZNANJE – učenje i prikupljanje činjenica tijekom cijeloga života

2. INTELIGENCIJA – logično rasuđivanje i rasčlanjivanje prikupljenih činjenica s ciljem njihovog obrađivanja i donošenja konačnih odluka

3. KREATIVNOST – sposobnost stvaranja više potencijalnih riješenja na jedan određeni problem

Svaki dobar izum/otkriće počinje i završava s fazom kreativnosti, odnosno stvaranja:

1. Stvaranje ideje uz pomoć mašte, tj. iracionalnim postupcima

2. Na osnovu znanja o nekim stvarima vezanih uz konkretan problem, početna ideja se razvija, dodaju joj se realne činjenice, te počinje postupak racionalizacije rješavanja problema

3. Inteligencija autora ideja omogućuje brže i jednostavnije korištenje svih činjenica i ideja koji su stvoreni u prethodne dvije točke. Na osnovu njih, deduktivnim ili induktivnim procesima dolazi se do konačnog rješenja problema

4. Svaki problem koji se rješi ovakvim racionalno-iracionalnim procesom stvara nove ideje i mogućnosti. Postupak stvaranja ideja ponovno započinje.

Najveći problem zbog kojeg se ovaj proces često prekida je u nepotpunom shvaćanju značenja svake od tri karakteristike svakog pojedinca; znanja, inteligencije i kreativnosti. Da bi neka individua bila dobar kreator; kako u poslu, tako i u životu; potrebno je shvatiti svaku od tih karakteristika i vježbati ih do savršenstva.

1. Znanje – se može vježbati isključivo učenjem i prikupljanjem činjenica relevantnih za određeno područje djelovanja

2. Inteligencija – iako se s njom rađamo, i nemamo svi isti način razmišljanja i logičkog razumijevanja svijeta u kojem živimo, potrebno je svakodnevno vježbati korištenje logike i razuma, a ne se u svakoj situaciji prepuštati našim osjetilima i instiktu

3. Kreativnost – svi ljudi rađaju se s darom stvaranja, ali ih većina toga nije svjesna. Da bi ju vježbali, potrebno je naučiti stvarati ideje, probuditi maštu, sanjati. Svijet treba gledati drugim očima, a svakom problemu treba pristupiti iz što je moguće više različitih kuteva, odnosno gledišta. Da bi osoba počela kreativno razmišljati, mora biti u većini stvari izvanprosječna

Najbolji i najjednostavniji način da se sve tri karakteristike dovedu do savršenstva je u vježbi. A vježbe koje donose najbolje rezultate su one koje koriste razne igre u svrhu učenja i napredovanja kao samosvjesne individue. To je i jedan od razloga zašto su djeca najkreativnija, jer ona nesvjesno koriste razne igre kako bi učili o nepoznatom svijetu koji ih okružuje. No, da igra ne bi postala sama sebi svrhom, i prema tome beskorisna, potrebno je igru prilagoditi onome što želimo iz nje ili pomoću nje naučiti.

Kreativnih igara ima mnogo. Za individualne potrebe, najbolje je koristiti razne kvizove kreativnog znanja (poput onih koje i sam stvaram, a dostupni su u ovom časopisu; vidi Kreativne igre…) kao i mnogobrojne mentalne mape sa svrhom rješavanja nekog jednostavnijeg, ali zanimljivog problema. Mentalne mape koriste se i u grupnom radu, kako bi pojedinci naučili dijeliti svoje ideje s članovima svoje grupe, te analizirali i validirali ideje drugih. Cilj svake igre je stvaranje i analiziranje ideja s konačnim ciljem njihove implementacije u konačni i željeni proizvod; neovisno da li se radi o proizvodu materijalne ili nematerijalne prirode. Kad je ideja pretočena u gotovi proizvod, jedino što preostaje je završni proces plasiranja proizvoda na tržište.”

…Više o ovome možete pronaći u prvih pet brojeva gore spomenutog  e-časopisa “Libertas Nova”, kojeg možete naručiti na libertas.nova@yahoo.com

I za kraj, nemojte zaboraviti napisati vaše sugestije vezane za teme o kojima želite da se piše na ovoj stranici, i to u komentarima ispod ovog posta, ili na e-mail adresi libertas.nova@yahoo.com

Oglasi