…Dok sam bio mlađi, obožavao sam rješavati kvizove u svim mogućim oblicima; križaljke, TV kvizove, radio kvizove itd…
Imao sam dojam da sam “faca”, jer kad točno odgovoriš na neko teže pitanje, misliš da si jako pametan. Naravno, s vremenom sam shvatio da što više knjiga čitaš, gledaš TV, surfaš po netu, slušaš glazbu itd., da ne postaješ ništa pametniji, upravo suprotno; počinješ shvaćati kako je znanje relativno i prolazno, i što više učiš, to manje znaš. Odnosno, postaneš svjesniji da je tvoje znanje, koliko god ti se činilo veliko i značajno, zapravo samo kap u oceanu.
“Ja znam samo jedno, a to je da ništa ne znam.” (Scio me nihil scire)
To je rekao slavni grčki filozof i mudrac Sokrat.
I znate kako je na kraju završio.
Nije mudro priznati da ništa ne znate, a još manje da nešto znate.
Danas, kad gledam kako na našim ljubljenim TV kanalima, kako ovim državnim HRT-ovim, tako još i više onim komercijalnim (RTL, NovaTV, …) broj kvizova raste iz godine u godinu, dok im s druge strane kvaliteta naglo opada. Prošlo je vrijeme kvalitetnih, edukativnih i zabavnih kvizova poput nekoć vrlo popularne Kviskoteke.

Današnji kvizovi nisu više ni informativni niti zabavni, već im je jedina svrha da “priljepe” gledaoce uz TV ekrane, kako bi uz 20-30 minuta samog kviza, gledali još podjednaku minutažu dosadnih TV reklama. I kako je baš zanimljivo da se najpoznatiji i noviji TV kvizovi emitiraju baš u “prime time-u”, kada je gledanost naravno najveća, ali dakako i kad je najveća cijena emitirane reklame (npr. od 18-19 h je “Potjera” na HRT-u; 19-20 h je “Pet na pet” na RTL-u; u 20 h je “Kvizna situacija” na HRT-u; pa je donedavno bio i “Tog se nitko nije sjetio” na RTL-u, također u slično vrijeme, da ne zaboravimo i “Milijunaša” i “1 protiv 100”, …).

Vjerojatno ćete sada reći, pa što fali tim kvizovima, većina ih ima dobra pitanja i zanimljivi su i zabavni. Istina, neka pitanja i nisu toliko loša, ali kad uzmete u obzir da se radi o velikoj parodiji i TV prijevari (koja nije puno drugačija od recimo tzv. poštenog live izvlačenja loto kuglica na loto igrama Hrvatske lutrije); da se natjecatelji ne zovu slučajnim odabirom nego prema željama organizatora, predsjednika TV kuće, odnosno njenog odbora, da su pitanja unapred poznata, da se pobjednici ili gubitnici među natjecateljima unapred određuju itd.; onda vam postane jasno da je to parodija znanja, a ne učenje uz zabavu.

Zar vam nije pomalo čudno kako neki gledatelji nikad ne dobiju šansu da nastupe u nekom kvizu (odnosno, njih se ne zove), dok se drugi (obično neki frikovi koji će svojom pojavom i ponašanjem zaintrigirati gledateljstvo, jer ipak je sve to šou) gotovo redovito pojavljuju, barem nekoliko puta u jednoj sezoni, izuzev ako su u nekoj prethodnoj emisiji već osvojili neku nagradu. Nema tu nikakve slučajnosti, sve je već namješteno. Poput casino i lutrijskih igara, sportskih događaja, tako vam je i s TV kvizovima. To je i jedan od razloga zašto danas odbijam gledati te parodije naših tzv. obrazovno-zabavnih emisija. Drugi je iritantnost dosadnih reklama, kojih je svake godine sve više. A za to možemo zahvaliti američkom načinu emitiranja programa, koji klijenta koji plaća oglase stavlja ispred gledaoca.
Za kraj, završiti ću s jednom činjenicom:
“TV program se sastoji od reklama s povremenim ubacivanjima ostalog TV programa, poput emisija, utakmica itd.”
Mislim da je HRT jedina televizija koja ne seče film reklamama.
LikeLiked by 1 person
Za sada ne, jer su javna televizija, pa ne smiju. Ali zato iskoriste svaku dostupnu sekundu između programskih sadržaja da ubace nekoliko reklama. Zato su RTL i NOVA TV prešli svaku mjeru zdravog razuma.
LikeLiked by 1 person
Jesu, slažem se sa tobom. Posebno dormeo, delimano i nutribulet ili kako se već zove. Užasno naporne i duge reklame.
LikeLiked by 1 person
Jednom sam mjerio duljinu trajanja jednog reklamnog bloka kojeg puste usred neke serije, filma, a često i nekih emisija. Traju cca 7-8 minuta. Ta se gnjavaža može donekle suzbiti ako se željeni sadržaj gleda u reprizi, recimo preko snimalica MaxTVa, IskonTVa i sličnih uređaja, tako da prevrtiš reklame kao na video snimci.
LikeLike
Mislim da su čak i izumili neke digitalne uređaje za filtriranje reklama u samom TV programu.
LikeLike
U vezi s tim zanimljiv je roman Vikasa Svarupa, 12 pitanja, po kome je snimljen film Slumdog millionaire. Ko nije čitao, a interesuje se za ovu tematiku, svakako preporučujem.
LikeLiked by 1 person
Hvala 🙂
LikeLike