…Rodio sam se kao vrlo mlad 😉 , i još u najranijem djetinjstvu bio sam sklon mislima koje su se dosta razlikovale od moje okoline, zbog čega sam često bio neshvaćen, a često i odbacivan. Kako sam volio razmišljati o raznim stvarima, razgovarati o raznim temama i neprestano zapitkivati starije osobe da mi odgovore na meni nepoznate stvari, tako sam sve više sticao dojam o svijetu koji me okružuje, i u kojem sam se nekako slučajno našao.

tenk

 

No, vjerojatno se sad pitate, pa zašto vam sad pričam cijeli siže moje najranije mladosti. Kakve sad to ima veze s ovom temom o maketarstvu i modelarstvu?

Zato jer sam u svoj toj znatiželji bio sklon bavljenju raznim hobijima, od kojih ću spomenuti samo meni najdraže poput filatelije, numizmatike, skupljanja znački, kemijskih olovki (to sam pokupio od majke), raznim sportovima, učenju modernih i “mrtvih” jezika itd.

brod

 

Jedan od tih kratkotrajnih hobija (u tom periodu mog života sve je bilo kratkotrajno, a ni danas se stvari nisu mnogo promijenile 🙂 ), bio je i tečaj i grupa za izradu maketa. Poput ostalih klinaca, i ja sam se zabavljao slagajući razne sitne metalne i drvene dijelove nekih aviona, automobila, brodova itd., iako većinom bez većeg uspjeha i spretnosti. Unatoč tome, čak se i danas divim svim onim ljudima koji imaju dovoljno vremena, strpljenja i likovnih vještina da satima, danima a često i mjesecima slažu sve te sitne dijelove kako bi od te hrpe materijala stvorili grandiozna remekdjela ovog minijaturističkog hobija. Mnoga ova djela često su skrivena od očiju javnosti, jer ih njihovi autori i vlasnici ljubomorno čuvaju u svojim sobama, skladištima, vitrinama, vrtovima itd. No, srećom ima i onih koji pokazuju, čak i izlažu svoja djela u nekim muzejima, odnose ih na domaće i svjetske izložbe itd.; kako bi im se mogli diviti i ostali zaljubljenici u ovaj hobi ili ovu vrstu umjetnosti, rekli bi i vrstu obrta.

rusi

Jednu od takvih grandioznih željezničkih maketa mogli smo vidjeti u prostorijama Backo Mini Expressa u Gundulićevoj ulici u Zagrebu za vrijeme prošlogodišnje Noći muzeja. Mislim da se ta maketa još uvijek tamo i nalazi, a radi se o najvećoj maketi željeznice u cijeloj JI Europi.

vlakovi

Drugi, stalni postav je jedan zanimljivi vrt kojeg svake godine postavljaju (svake godine izgleda drugačije) obitelj Salaj iz Grabovnice kraj Čazme, a zove se Božićna bajka.

bajka
Božićna bajka obitelji Salaj

 

Osim od drveta i metala, razni modeli, makete i skulpture mogu se raditi i od pijeska, gline pa čak i leda. U ovom zanimljivom hobiju kreativnosti i mašti zaista nema kraja, i nema toga što vrijedne ruke i genijalni umovi ne mogu stvoriti.

et

Ja ne znam da li kod nas postoji kakav Muzej modelarstva i maketarstva, gdje bi bili izloženi neki poznati i zanimljivi radovi isključivo iz ovog dijela likovne umjetnosti; bilo javnog ili privatnog tipa. Mnoge makete i modeli, kao što sam već spomenuo, nalaze se razasuti po drugim muzejima, galerijama, izložbama itd., ali nema nijednog specifičnog i velikog prostora gdje bi se moglo vidjeti ova mala remekdjela. Ukoliko netko od vas poznaje neki naš muzej, pa makar i privatnog tipa, neka slobodno napiše u komentarima.

led

Oglasi