…Od svih sredstava prijevoza u gradu Zagrebu, najpopularniji, najjeftiniji (pogotovo ako se švercate 😉 ) i ekološki najprihvatljiviji je ZET-ov električni tramvaj.

Čak ni ZET-ovi autobusi se ne mogu mjeriti sa važnošću i brojem putnika koji svakodnevno prođu ovim gradskim prometalom, posebno ako uzimamo u obzir vožnju kroz uže i šire središte grada. Većina Zagrepčana i danas smatra kako je autobusni prijevoz samo dodatak tramvaju, i da im je glavna funkcija da dovedu putnike iz udaljenih gradskih područja, posebno onih na sjevernim brdskim djelovima gdje tramvaji ne voze (uz iznimku stare 15-ice koja je do nedavno vozila na relaciji Mihaljevac-Dolje; naš jedini brdski tramvaj) ili s periferija grada, zapadno do Zaprešića, istočno do Sesveta i južno do Velike Gorice, te njihovih okolnih naselja.

Kao što sam već jednom pisao, najduža isključivo unutargradska autobusna linija je ona koja vozi od Črnomerca do Dugava, i prolazi kroz pet gradskih četvrti. No, dosta o autobusima. Oni su se ionako pojavili tek 20-ak godina nakon prvog električnog tramvaja (1931.).

Više o povijesti tramvaja, kako onog konjskog i električnog, tako i o ostalim zanimljivostima iz ovog područja, možete pročitati na linkovima koje sam stavio na kraju ovog teksta.

Mene osobno fasciniraju razni tipovi tramvaja koji su prevozili (a neki još uvijek prevoze) putnike, od onih prvih proizvedenih u Grazu, zatim prvih hrvatskih tipa M-22 i M-24 proizvedenih u ZET-u.

m22
M-22

Poslije drugog svjetskog rata, došlo je razdoblje proizvodnje tramvaja iz poduzeća “Đuro Đaković” iz Slavonskog Broda i njihovih tipova TMK-100, TMK-101, TMK-200, TMK-201.

tmk 101
TMK-101

 

tmk 102
TMK-102

Zatim je u razdoblju 1970-ih i 1980-ih došlo do nestašice u proizvodnji (vjerojatno zbog manjka financija), pa su kupljeni Čehoslovački tipovi ČKD Tatra T4YU i KT4YU (posebno proizvedeni za exYU područje).

tatra t4
Tatra T4

 

tatra kt4-t
Tatra KT4-T

Početkom 1990-ih proizveden je zadnji tip iz “Đure Đakovića”, TMK-900, ali samo jedan prototip, da bi zatim kroz 1990-e kupovali njemačke tipove Duwag GT-6 i Duwag GT-6 Mannheimer iz Mannheima.

tmk 900
TMK-900

 

gt-6
Duwag G-6

Tek krajem 1990-ih i početkom 2000-ih, ponovno kreće hrvatska proizvodnja, preteča niskopodnih tramvaja tipa TMK 2100, te kasnije svima nam poznati TMK 2200 i TMK 2200K (ili TMK 2300) proizvođača Končar i TŽV Gredelj.

tmk 2100
TMK 2100

 

 

tmk 2300
TMK 2300

Linkovi:

O Končaru: (http://www.koncar.hr/o_nama)

O ZET-u: (http://www.zet.hr/)

Tramvajski promet u Zagrebu: (https://hr.wikipedia.org/wiki/Tramvajski_promet_u_Zagrebu)

Zagrebački tramvaji kroz povijest: (http://arhiva.dalje.com/…/foto–zagrebacki-tramvaji-…/236617)

Tramvaji u Zagrebu: (http://mateljan-mateljan.blogspot.hr/…/zet-zagrebacki-elekt…)

Od konjskog do niskopodnog tramvaja: (http://www.zagreb.hr/default.aspx?id=19152)

Oglasi