…U zadnjih nekoliko mjeseci, a posebno tijekom ove protekle hladne zime, s jednim svojim prijateljem, prisjetio sam se nekih starih filmova i TV serija koji su kreirani i prikazivani za vrijeme razdoblja bivše Jugoslavije, a posebno onih iz perioda 1970-ih i 1980-ih godina.

Budući da nikad nisam bio miljenik starih partizanskih filmova i dosadnih romantičnih drama, posebno smo se bacili na žanr komedije, koje obojica podjednako volimo.

U tom navedenom razdoblju napravljeno je toliko mnogo danas još uvijek popularnih komedija, da se svi današnji redatelji i glumci iz ove naše regije mogu samo posramiti, jer takvi se filmovi i serije više ne proizvode (čast izuzecima poput serije “Lud, zbunjen, normalan”), takvi scenariji se više ne pišu, a ni takvi glumci niti glumice se više ne rađaju.

Priče koje su ekranizirane na razne načine prikazane su na takav osebujan, emocionalan i individualan način, da čovjek naprosto ostane začuđen kako je tada jedna “mala” Jugoslavija (ne samo površinom, nego i svojom kinematografijom) mogla proizvesti toliko mnogo filmova i serija s toliko kvalitete da ih se i danas sjećamo s divljenjem, te ih čak i danas rado gledamo.

Jednom sam došao do podatka da su u jednom periodu filmske kuće ondašnje Jugoslavije ( na čelu s Jadran Filmom u Zagrebu i Avala Filmom u Beogradu) godišnje snimale i do 100 filmova, koji su prikazivani, ne samo po kino dvoranama i televizijskim programima, nego i na mnogim tadašnjim festivalima ( u Hrvatskoj, od najpoznatijih, to su bili Pula i Zagreb Film Festival).

Sve zemlje ondašnje federacije imale su nešto za prikazati, iako su u tome najviše prednjačile Hrvatska, Srbija i BiH, a posebno kada je u pitanju bio žanr komedije.

Pa tko se ne bi sjetio recimo najpoznatijih hrvatskih komedija poput “Našeg malog mista” i “Velog mista” scenarista i redatelja Miljenka Smoje s Borisom Dvornikom, Ivicom Vidovićem, Špirom Guberinom i ostalim poznatih glumcima onog doba.

Poznata rečenica iz serije “Velo misto”, koju izgovara Boris Dvornik:

“Neću politiku u svoju butigu!”

malo misto

Pa recimo, “Gruntovčana” i njihove preteče “Mejaša” scenarista Mladena Kerstnera, s Martinom Sagnerom u ulozi Draša (piše se Andrija) Katalenića, zvanog Dudeka, kao i mnogih drugih glumaca u ulogama Regice Katalenić, stare babice, Cinobera – Teteca, Imbre “Presvetlog” Grabarića, Besnog i ostalih.

Samo kad se sjetim nekih poznatih rečenica iz te serije poput:

“Dudek, sunčece ti presvetlo, kaj ne vidiš oblake kak se črne. Mam silazi s tog krova, toča će, treba raketline ispaliti!”

“Isusek, Isusek, a kaj bu mi ve Regica rekla!”

gruntovčani

Od prvotne radio, a zatim i TV emisije, tu je bila poznata i ekipa iz “Zločeste djece”, popularna kasnih 1980-ih, s Željkom Pervanom i Zlatanom Zuhrićem – Zuhrom u glavnim ulogama (oni su kasnije bili kreatori poznate TV emisije “Večernja škola”).

Tu je recimo i film “Buža” s Špirom Guberinom i Ivicom Vidovićem u glavnim ulogama.

Što se glumaca iz BiH tiče, oni su bili mnogo poznatiji po smiješnim skeč emisijama, poput “Audicije” i “Top liste nadrealista” s famoznim Đurom u glavnoj ulozi (Đuro je kasnije nastupao u samostalnim emisijama).

nadrealisti

Od crnogoraca svakako treba spomenuti njihovu remek djelo komediju, TV seriju “Đekna još nije umrla, a ka’ će, ne znamo” s nezaboravnim likovima Radosava, njegove žene Ljeposave, oca Milutina, te kćeri Milijane (koju je glumila mlada Arijana Čulina).

Ima i tu neka rečenica:

“Pomaci se, Milijana, da i đeda stane ( u pismo)!”

“Dragi moj unuče, sine, doktore, šiljemo ti evo pola stegna, jer nijesmo mogli stavit cijelo, pa da ne misliš da ga ti je neko putem ukrao.”

“Ma je*** ti ja takav jezik, kad brod nije brod, vo’ nije vo’, a jare nije jare!”

“Simana, ispeci nam kavu, Sunce te ispeklo! Zabrkaj jednu grkaču, brkala se manita ovi minut!”

“Ako si ti Svele vo’, e onda ja kanda nijesam. Jer ako si ti vo’, a što sam ondak ja, i Sivonja i Rudonja…”

“Neće kavu da mi kuva….sipa mi staklo u kavu, ja to znam…ona je vještica…svaki deset minuta ona meni kavu kuva.”

“A kako neće, kad je ti svakih deset minuta tražiš?”

“Kako neću, kad se sama sjetila nikad ne bi!”

đekna

No, oni koji su bili pravi majstori exYu komedija bili su srpski glumci.

Kad samo krenem nabrajati Pavla Vuisića “Paju”, Miodraga Petrovića “Čkalju”, Nikolu Simića, Milana Gutovića, Ljubišu Samardžića, Milenu Dravić, Jelisavetu Savić, Taška Načića, Bogdana Diklića, Danila Stojkovića, Miju Aleksića i svu tu silu glumaca i glumica koji su se posebno istaknuli u svim tim silnim komedijama.

Da ne govorim o svima, nabrojati ću samo neke poznate TV serije i filmove iz 1970-ih i 1980-ih, koji su se na široko emitirali na svim televizijama bivše SFRJ, poput:

“Tko to tamo peva”, koja se smatra najboljoj komedijom exYu svih vremena;

“Maratonci trče počasni krug”

“Balkanski špijun”

“Davitelj protiv davitelja”

“Tesna koža”

“Kamiondžije”

“Bolji život”

“Žikina dinastija”

“Laf u srcu”

itd….

Ova lista bi bila podugačka, a o poznatim rečenicama iz tih filmova i serija da ne pričam, poput:

“Ma ne može bre pet, ne može pet, i nemoj da me nerviraš, evo ti jedna!”

“A ti čiča napolje, odmah napolje, ti ćeš meni živce da kidaš, a posle ćeš da pričaš kako sam ti prodao pet karata! Marš napolje!” (iz “Tko to tamo peva”)

peva

“Tko na nas krene, smesta je naje**!”

“Jel sam te ja poslao da izmeriš čoveka ili grdosiju, idiote jedan, pa gde si video čoveka s tolikom dužinom!”

“Moj tata kaže, kad je čovek živ onda je visok, a kad je mrtav, onda je dugačak.” (iz “Maratonci trče počasni krug”)

maratonci

“E ne može bre, u bolnicu primaju samo one s trinaest pogodaka!”

“Pa do kada ću ja da budem mlađi referent, od koga sam ja to ovde mlađi?!”

“Ja sam Pantiću hteo da budem kapetan od bela ladja, pa da s belom kapom plovim morem, ali moja je ladja odavno otplovela!”

“Mi smo svi, Pantiću, rasporedjeni pravosnažnim rešenjem!”

“I da znate, ja sam jako iznenadjen, i uvredjen!” (iz “Tesne kože”)

tesna koža

“A šta će meni da pripadne, koji je moj deo?”

“Pa kad se sve zbroji i oduzme, i od toga svega ne ostane ništa, onda to sve ostaje tebi.”

“Paja, imam jednu sjajnu ideju!” (iz “Kamiondžija”)

kamiondžije

Koji su vaši omiljeni filmovi i TV serije iz ovog exYu perioda?

Oglasi