…U zadnjih nekoliko dana bavio sam se pregledavanjem fotografija na internetu, posebno onih vezanih uz zanr tzv. umjetnicke fotografije, koja je kao i fotografija opcenito podijeljena u mnogobrojne podzanrove (fotografija je jedan od oblika umjetnosti koji, uz glazbu, vjerojatno ima najvise zanrova i podzanrova).

Trazeci neke posebne, jedinstvene fotografije, nabasao sam i na poseban oblik fotografije, poseban stil izrade fotografija, koja, necete mi vjerovati, uopce ne koristi fotoaparate.

Sad ce se vjerojatno mnogi zapitati, kakva je to fotografija bez fotoaparata, pa zar ne sluzi fotoaparat za izradu fotografija, nije li to aparat koji je za to i stvoren? To je kao da gledate TV program bez televizije (ili u novije vrijeme, bez racunala, mobitela ili tableta).

Ali ne, ipak je istina.

Ova metoda jedna je od najstarijih u umjetnosti fotografije, zapravo je jedna od onih koja je i stvorila fotografiju kakvu danas poznajemo. Radi se o tzv. fotogramima, tj. fotografijama koje se izradjuju tako da se zeljeni predmeti (koji se zele fotografirati), u tamnoj komori, stave na neki na svjetlo osjetljivi fotografski papir ili plocu, i nakon toga podvrgnu normalnoj (rekli bi fizicari VIS) svjetlosti. Onaj dio predmeta koji je stajao na papiru ili ploci na fotogramu biti ce prikazan bijelom ili sivkastom bojom, a onaj dio koji nije imao nista ostati ce crn.

To je stvaranje svojevrsnih negativa, koji su se koristili vec u samim pocecima fotografije, negdje polovicom 19. stoljeca. Tek kasnije poceli su se izradjivati pozitivi, a kasnije i fotografije kakve danas poznajemo, prvo klasicne a zatim digitalne.

987425-7[1]

Jedan od pionira ovakve fotografije bio je i americki svestrani umjetnik, slikar, fotograf i kipar Man Ray, jedan od zacetnika dadaizma i nadrealizma opcenito, koji je pocetkom 20. st. izradjivao svoje unikatne fotograme, koje je nazvao rejografima (eng. rayographs), koji su nastali eksperimentiranjem s raznim predmetima, fotografskim plocama i papirom, te razlicitim ekspozicijama, tj. razlicitoj osvjetljenosti predmeta.

219px-Lemons_photogram[1]

250px-Fotogramm[1]

Njegovi rejografi, uz razna ostala umjetnicka djela danas vrijede na desetke tisuca americkih dolara.

Man_Ray,_1922,_Untitled_Rayograph[1]

Od poznatih umjetnika koji su se bavili ovakvim tipom rane fotografije su i madjarski umjetnik, slikar i fotograf László Moholy-Nagy, cija djela, posebno fotogrami danas vrijede na stotine tisuca americkih dolara.

moholy-nagy-fotogramm[1]

322_Butterfly[1]

Uz njega treba izdvojiti i jednu damu, Annu Atkins, botanicarku i fotografkinju, koja se bavila izradom fotograma vezanih uz znanstvena istrazivanja, najcesce u botanici, “fotografirajuci” razne biljke kao dio znanstvenog istrazivanja, a prva je koja je napisala i knjigu o toj temi, vezanoj naravno uz polje botanike. Posebno ju je interesirao svijet algi.

AnnaAtkins_ChylocladiaClavellosa_0002_1000px_large[1]

Cak i danas ova stara metoda biljezenja vremena i dogadjaja moze se vidjeti na mnogim web stranicama vezanim uz fotografsku umjetnost, iako se metoda poprilicno promijenila, fotografije su dobile boju, nove oblike i stilove, ali su i dalje zadrzale draz i unikatnost kakva je uobicajena za zanr umjetnicke fotografije.

pavic_slavka_-_fotogram[1]

A.Carey_small[1]

Vise o ovoj temi procitajte u tekstovima na:

Photogram

Man Ray

László Moholy-Nagy

Anna Atkins

Djela Man Raya na prodaji

Djela László Moholy-Nagy na prodaji

Neki moderni fotogrami na prodaji

Jos modernih fotograma

Najskuplje svjetske fotografije